برگزاری جشنواره آش به گسترش صنعت پاک گردشگری کمک می‌کند

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: برگزاری جشنواره آش به گسترش صنعت پاک گردشگری کمک می‌کند.  

به گزارش میراث آریا، هفدهمین جشنواره ملی آش ایرانی و هجدهمین دوره نمایشگاه سراسری صنایع دستی عصر دوشنبه ۱۶ مهر ماه با حضور مسولان استانی و کشوری در محل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی زنجان آغاز به‌کار کرد.

داریوش نادری در مراسم افتتاحیه جشنواره آش اظهار کرد: این جشنواره از ۱۶ تا ۲۰ مهرماه از ساعت ۱۶ تا ۲۲ در محل نمایشگاه‌های کاسپین زنجان دایر می‌شود.  

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با اشاره به اینکه از ۱۵ استان کشور در جشنواره ملی آش ایرانی حضور می‌یابند، گفت: این شرکت‌کنندگان از استان‌هایی همچون لرستان، کردستان، خراسان شمالی، کرمانشاه، چهارمحال بختیاری، اردبیل، کهکیلویه و بویراحمد، آذربایجان غربی، ایلام، فارس، مازندران و زنجان هستند.  

او با بیان اینکه سال گذشته افرادی از کشور روسیه آش خود را عرضه کردند، ادامه داد: امسال میزبان سه کشور پاکستان، افغانستان و لبنان خواهیم بود.  

نادری از اختصاص نزدیک به ۱۱۸ غرفه برای ۲۰۰ هنرمند صنایع دستی سراسر کشور در این رویداد خبر داد و گفت: هجدهمین دوره نمایشگاه صنایع دستی با حضور ۳۱ استان کشور و شهرها و روستاهای صنایع دستی برپا می‌شود.  

او ادامه داد: هفدهمین دوره ملی جشنواره آش و هجدهمین دوره نمایشگاه صنایع دستی و سوغات در حال برگزاری است و امیدواریم برگزاری این جشنواره به گسترش صنعتی پاک گردشگری کمک کند.

برگزاری جشنواره آش به گسترش صنعت پاک گردشگری کمک می‌کند

سید مصطفی فاطمی در مراسم افتتاحیه جشنواره آش اظهار کرد: جشنواره‌هایی در طول دراز مدت می‌توانند پایدار بمانند که به عنوان یک شناسنامه مطرح شوند، گفت: در طول این سالیان بسیار تلاش شد که جشنواره آش پایدار بماند.  
مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی ادامه داد: جشنواره‌ها فرهنگ ما را تشکیل می‌دهند و تفاوت کشور ما در تفاوت آیین و فرهنگ و زبان شاید درنگاه اول موجب اختلاف باشد اما وقتی در موضوع گردشگری به این اختلاف نگاه می‌کنیم ارزش پیدا می‌کند.  
او گفت: دولت با استفاده از تفاوت‌های موجود در مناطق مختلف، می‌تواتد همدلی را بین ملیت‌ها رقم بزتد.  
فاطمی افزود: زنجان پایگاه اصلی آش ایرانی است و باید زمینه حضور گردشگران را در سایر استانها ایجاد کنیم و این جشتواره ظرفیت ایجاد استان به مقصد گردشگری را دارد.

برگزاری جشنواره آش به گسترش صنعت پاک گردشگری کمک می‌کند

یحیی رحمتی در مراسم افتتاحیه جشنواره آش اظهار کرد: جشنواره آش شناسنامه زنجان در حوزه جشنواره‌ها محسوب می‌شود.  
او با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره آش ایرانی در سال ۸۴، گفت: این جشنواره قدمی مبتکرانه برای ایجاد تحول در حوزه گردشگری زنجان برداشت.  
بنیانگذار جشنواره آش با اشاره به اینکه در نخستین دوره جشنواره آش ۴۰ هزار نفر حضور داشتند، تصریح کرد: در طول سالیان این جشنواره گسترش پیدا کرده و تعداد بازدیدکنندگان به ۱۵۰ هزار نفر رسید و امروز این جشنواره به بلوغ رسیده است.  
رحمتی برگزاری جشنواره آش ایرانی رامهم برشمرد و ادامه داد: آش در فرهنگ ایرانی جایگاه ویژه دارد و آش خلاصه تمامی غذاهاست.  
او با اذعان به اینکه آش دندونک و آش پشت پا و آش نذری درفرهنگ ما ایرانی‌ها جایگاه ویژه دارد. اضافه کرد: زنجان از معبر گردشگری باید به مقصد گردشگری تبدیل شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403071701234
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha